lördag 4 december 2010

Giraff, gratis mönstert!!


Hej hej, allihopa! Nu har jag bestämt mig att jag ska lägga upp gratismönstret på mamma giraffen (giraffen utan fläckar). Jag har också gjort en saga om henne som ni kan få läsa om ni vill! ^^
Det är mönstret till den stora giraffen!

Mönstret finns HÄR!!



SAGAN OM GIRAFFEN UTAN FLÄCKAR
Det var en gång en liten giraff som bodde med sin mamma i en liten skog. Den lilla giraffen vågade inte visa sig för någon annan än sin mamma för hon hade inga fläckar.
En gång sade hennes mamma att hon skulle ge sig ut i världen för att finna ett par fläckar hon kunde ha.
Först kom hon till herr Padda, hon sade:
- God dag, herr Padda, jag är en giraff utan fläckar, kan jag få några av dina?
Och herr Padda svarade:
- Nej, men du kan fråga fröken Lodjur!
Giraffen tackade för rådet och gick till fröken Lodjur, hon sade:
- God dag, fröken Lodjur, jag är en giraff utan fläckar, kan jag få några av dina?
Och fröken Lodjur svarade:
- Nej, men du kan fråga fru Nyckelpiga!
Giraffen tackade för rådet och gick till fru Nyckelpiga, honfrågade:
- God dag, fru Nyckelpiga, jag är en giraff utan fläckar, kan jag få några av dina?
Och fru Nyckelpiga svarade:
- Nej, men du kan fråga de tre fläckiga systrarna kanin!
Giraffen tackade för rådet och gick till systrarna kanin, hon sade:
- God dag, systrarna Kanin, jag är en giraff utan fläckar, kan jag få några av era?
Och systrarna Kanin svarade:
- Nej, det är du inte värd, men du kan bli våran tjänste flicka istället!
Giraffen tackade ja till förslaget, för hon hade nämligen en listig plan.
Första dagen som tjänste flicka frågade hon den yngsta av systrarna Kanin, som hade varit ute och lekt:
- Ska jag göra i ordning bad åt dig, så din päls blir ren och doftar gott?
Den yngsta av systrarna Kanin tackade givetvis ja, för hon älskade att vara vacker. Medan kaninen badade, tvättade giraffen bort alla fläckar så dom ramlade ner i baljan. Innan den yngsta av systrarna Kanin märke något, stoppade giraffen ner fläckarna i fickan.
Andra dagen som tjänste flicka frågade hon den mellersta av systrarna Kanin, som hade sovit sin skönhets sömn:
- Ska jag borsta din päls så den blir len och fin?
Den mellersta av systrarna Kanin tackade givetvis ja, för hon älskade att vara vacker. Medan kaninens päls blev borstade, borstade giraffen bort alla fläckar så dom ramlade ner på golvet. Innan den mellersta av systrarna Kanin märkte något, stoppade giraffen fläckarna i fickan.
Tredje dagen som tjänste flicka frågade hon den äldsta av systrarna Kanin, som hade varit ute i regnet:
- Ska jag torka din päls, så den blir torr och fluffig?
Den äldsta av systrarna Kanin tackade givetvis ja, för hon älskade att vara vacker. Medan kaninens päls blev torkad, torkade giraffen bort alla fläckar så dom ramlade ner i handduken. Innan den äldsta av systrarna Kanin märkte något, stoppade giraffen fläckarna i fickan.
Snabbt som blixten sprang giraffen ut ur systrarna Kanins hus och in i skogen. Där inne satte giraffen på sig alla fläckarna som hon hade haft i fickan, sedan gick hon med en värdig min genom skogen. Alla djur förundrades över hennes vackra fläckar och då tänkte giraffen:
Nu blir nog mamma stolt …

Och så levde giraffen lycklig och fläckig alla sina dagar.

SLUT

För några veckor sedan gjorde jag ett inlägg med bilder på några bilder jag hade ritat, bland annat en giraff och tre fläckiga kaniner. De var till den här sagan! :)

Hoppas ni tyckte om sagan (och mönstret)!
Kram kram,
//Maja

Ps. Jag har en liten överraskning till er alla på söndag (imorgon), håll utkik!







1 kommentar:

  1. Hej! Kjempefin bloggside du har, og dine giraffer er så söte. Tack för att du deler med dig. Förste gang men absolut inte den sista jag kikar in :-)

    SvaraRadera